Triggerpointcoach o.a. dry needling – Hattem

Triggerpointcoach o.a. dry needling

Triggerpoints zijn kleine knopen in de spieren. Door de afvalstoffen die in deze knopen achterblijven, worden de spieren ontregeld. De spieren spannen onbewust continu aan, verharden en worden pijnlijk. Deze pijn straalt vanuit de spierknoop vaak uit naar andere delen van het lichaam. Triggerpoints kunnen daardoor verantwoordelijk zijn voor heel diverse klachten.

Hoe ontstaan triggerpoints?

Een triggerpoint, ook wel een ‘pijnpunt’ genoemd, kan allerlei oorzaken hebben:

– Beschadigd weefsel (bijvoorbeeld een meniscus, of bij een hernia)

– Overbelasting

– Blessures

– Langdurige afwezigheid van beweging (door een gipsverband bijvoorbeeld)

– Een verkeerde houding

– Langdurig repeterende bewegingen

– Het dragen van een rugzak

– Psychische factoren zoals stress, depressie, onrust of vermoeidheid

– Chronische infecties of allergieën

– Het dragen van strakke kleding of een strakke riem

Triggerpoint-klachten

Hoewel de oorzaak vooral te herleiden is op overbelasting van de spieren, is spierpijn niet de voornaamste klacht van triggerpoint-patiënten. Doordat de pijn vanuit de triggerpoints kan uitstralen naar andere delen van het lichaam, kan deze ook gevoeld worden in de gewrichten, of er kan hoofdpijn ontstaan. Triggerpoints zijn ook de veroorzakers van MPS: het myofasciaal pijnsyndroom. Triggerpoints spelen daardoor een belangrijke rol in de behandeling van dit syndroom

Triggerpoint therapie

Bij triggerpoint-therapie richt de behandeling van de klachten zich op de triggerpoints. We oefenen er gerichte druk op uit, of voeren korte, diepe strijkingen uit. Hierdoor ontspannen  de spierknopen zich, en verminderen of verdwijnen de klachten. Ter ondersteuning van het herstelproces leert u ook om zelf uw pijnpunten te behandelen.

In één druk verbetering

Triggerpoints zijn kleine verhardingen in de spieren, die daardoor pijnlijk en verkrampt aanvoelen. Vaak straalt de pijn vanuit de triggerpoints bovendien uit naar andere delen van het lichaam. Een behandeling specifiek op deze spierknopen gericht, kan dus in één keer allerlei pijn- of bewegingsklachten oplossen. Ook, en vaak zelfs júist de klachten waarmee u dacht te moeten leren leven.

Hoe werkt het?

Door uw specifieke triggerpoints op te sporen, kan een triggerpoint-therapeut verbanden leggen met pijn of stijfheid in andere delen van het lichaam. De behandeling richt zich vervolgens op de spierknopen zelf. Door middel van massages, diepe strijkingen of gerichte druk ontspannen de knopen in de spieren zich. Dit geeft een onmiddellijke verlichting: pijn vermindert en uw beweeglijkheid neemt direct toe. Om deze verbeteringen te handhaven, geven wij u bovendien oefeningen mee voor thuis.

Dry needling

Een andere behandelmethode – in veel gevallen de meest effectieve methode om triggerpoints te bestrijden – is dry needling. Hierbij worden de spierverhardingen ontspannen door deze te behandelen met een dunne naald. Het is een westerse methode die niets te maken heeft met acupunctuur en energiestromen.

Ontspan je spieren

Dry needling is een van de meest doeltreffende behandelwijzen bij ‘triggerpoints’. Triggerpoints zijn kleine knopen in de spieren – bijna iedereen heeft er wel eens last van. De pijn wordt vaak niet alleen in de spier zelf gevoeld: hij kan uitstralen naar andere delen van het lichaam. Dry needling kan dus een oplossing vormen voor veel verschillende soorten klachten.

Een westerse methode

Hoewel de associatie met acupunctuur vanwege het naaldgebruik snel is gemaakt, is dry needling hiermee niet te vergelijken. Acupunctuur is een oosterse geneeswijze gebaseerd op energiestromen, waarbij meerdere naalden voor enige tijd in het lichaam worden gezet. Dry needling heeft met energiestromen niets te maken. Het is juist een westerse methode, gebaseerd op fysieke (anatomische en neurofysiologische) principes. Er wordt met slechts één dunne naald gewerkt, waarmee kort in de pijnlijke spierknopen wordt geprikt.

Is dry needling iets voor mij?

Heel veel mensen hebben zonder dat ze het weten last van triggerpoints. Dry needling is een van de beste methoden om triggerpoints te behandelen en dus ook om gerelateerde klachten, veroorzaakt door uitstraling vanuit de spierverharding, weg te nemen. ‘Needling’ slaat op het gebruik van een dunne naald. ‘Dry’, oftewel ‘droog’, wil zeggen dat er geen medicatie aan of in de naald zit. Door gericht in de spierverharding te prikken, ontspant de spier. Pijn neemt af en de beweeglijkheid neemt weer toe

Hoe voelt dat?

Een geruststelling: van het inbrengen van het dunne naaldje voelt u niet veel. Wel kan het aanprikken van de verharding de spier kort doen aanspannen. Dit kan een gevoel van kramp en/of een lichte elektrische prikkeling geven in de spier en daaromheen, maar dit duurt slechts even. Ook eventuele bijwerkingen, zoals zweten of een vermoeid gevoel, verdwijnen gelijk weer. Direct na de behandeling daalt de spierspanning, met als gevolg pijnvermindering en een verbeterde beweeglijkheid.